Das niet logisch is de naam van dit artikel en wellicht een terugkomende rubriek op onze nieuwssite. Deze keer een artikel waarbij normale mensen graag hun steentje willen bijdragen aan het milieu maar door de Staat bijzonder behandeld worden.
In 2019 plaatste Vlaamse gezinnen ruim 53.000 zonnepanelen. Livios, een kwalitatieve onafhankelijke Belgische redactie die als doel heeft de consument zoveel mogelijk bij te staan bij plannen bij het bouwen en verbouwen van woningen, publiceerde in 2019 een artikel op haar site waarin zij aangaf dat eigenaars van zonnepanelen die voor eind 2020 geplaatst zijn, er voor kunnen kiezen om 15 jaar na installatie van het toenmalige tarief kunnen genieten. België heeft namelijk een nieuw systeem invoert. Waar voorheen je meter terugliep als je stroom leverde mag je nu gewoon betalen voor het gebruiken van het stroomnet. Het is een situatie die #watjeechtmoetweten niet echt bepaald logisch vindt. Hoe kan je als een overheid verwachten dat mensen duurzamer gaan leven, maar in plaats van te stimuleren deze burgers in feite met dit beleid afstraft.
Waarom komen we hier mee. De redactie heeft een foutje gemaakt. De redactie heeft een voertuig op CNG gekocht. De redactie dacht in het kader van de CO2 uitstoot er goed aan te doen om het wagenpark te verduurzamen. De CO2 van een voertuig dat op CNG rijdt is maar liefst 16% lager dan dat van een benzine of dieselvoertuig met een euro6-motor. Als we even het feit negeren dat het maken van elektrische auto’s en het maken van de stroom voor die elektrische auto dan is een voertuig op CNG het meest duurzaam. In Nederland zijn er +/- 170 CNG stations. In plaats van dat de Nederlandse staat mensen stimuleert duurzaam te rijden, wordt je met de wegenbelasting direct afgestraft. Terwijl als je in België een voertuig op CNG hebt je vrijgesteld wordt van de wegenbelasting. #dasnietlogisch Waarin België de LPG pompen verdwijnen en de CNG er voor in de plaats komen is Nederland nog niet zo ver. Dat is een foutje die de redactie over het hoofd heeft gezien.
Waarom valt dit nu onder de rubriek #dasnietlogisch. In het kader van het verduurzamen van Europa is het logisch als landen een vergelijkbaar duurzaam beleid hanteren. Dat het ene buurland een totaal ander duurzaamheidsbeleid heeft dan de ander, #dasnietlogisch.